Feest!

Klik hier om te delen via Whatsapp

Deuteronomium 16:1-17

Link naar Deuteronomium 16

Drie keer per jaar moet Israël feest vieren. Pasen, Pinksteren en Loofhutten. Waar de stemming bij het eerste feest nog redelijk ingetogen is – met Pasen wordt tranenbrood gegeten, vanwege de slavernij in Egypte – is de stemming bij de andere twee feesten uitbundig. Ja, dat woordje 'uitbundig’ wordt zelfs een paar keer herhaald.

En ik weet niet of jullie wel eens een filmpje gezien hebben van feestende Joden, maar het is geweldig hoe zij feest kunnen vieren! Zelfs de meest orthodoxe Joden! Met opzwepende muziek, dans, drank en eten in overvloed. Daar kunnen we zelfs in Veno iets van leren ;-)

Wanneer ik dit gedeelte lees, vraag ik me wel af: hoe komt het dat we dit feestvieren in de kerk zijn verleerd? Waarom moet het Avondmaal zo ingetogen? Waarom de muziek zo sober? Waarom de heupjes zo stijf?

Israël viert uitbundig feest! Feest van bevrijding! Omdat het leven vaak al beklemmend genoeg is. We moeten van alles en nog wat. Slaven zijn we van onze agenda’s en van alle verwachtingen van mensen om ons heen. Maar bij God is echte vrijheid, echt leven en echte vreugde! En dat mag er ook wel eens van afspatten!

Blogoverzicht