Gemeente : Hervormde Gemeente Vollenhove – Sint Jansklooster
Betreft gebouw: Grote Kerk te Vollenhove
Versie: 3.0
Datum: 24-06-2020
Wij volgen de richtlijnen voor erediensten en andere kerkelijke bijeenkomsten, zoals gepubliceerd door de PKN. Dit gebruiksplan is een uitwerking van deze richtlijnen.
De regelgeving is sterk aan verandering onderhevig. Dit gebruiksplan wordt bijgesteld zodra hier aanleiding voor is.
versie 3.0 ( 24-06-2020)
2 doel en functie van dit gebruiksplan. 3
2.1 doelstelling in het algemeen. 3
2.2 functies van dit gebruiksplan. 3
3 gebruik van het kerkgebouw.. 4
3.1.1 aanvangstijden voor de dienst 4
3.2.1 plaatsing in de kerkzaal 4
3.2.2 capaciteit in een anderhalvemeter-situatie. 4
3.2.3 normale capaciteit en aangepaste capaciteit 5
4.1 Gerelateerd aan het gebouw.. 6
4.1.2 Gebruik van kerkplein en hal 6
4.1.6 reinigen en ventileren. 6
4.1.7 Gebruik van de sacramenten. 7
4.1.10 Koffiedrinken en ontmoeting. 7
4.1.11 Kinderoppas en kindernevendienst 7
4.2.1 Ouderen en kwetsbare mensen. 7
4.3.2 kerkenraad, diaconie en voorganger. 8
5 besluitvorming en communicatie. 9
6 overige bijeenkomsten, vergaderingen. 10
6.1 Overige bijeenkomsten en vergaderingen. 10
Met dit gebruiksplan willen we:
Wij vinden ontmoeting, gesprek en nabijheid belangrijk. Toch willen we in het kader van onze doelstelling:
Vooralsnog willen we beginnen met één ochtenddienst per zondag. Per 1 juni mag dit met maximaal 30 personen. Vanaf 1 juli mag het maximum aantal personen binnen de 1.5 meter norm per dienst aanwezig zijn in de Grote Kerk. ( Exclusief voorganger, ambtsdragers, etc.)
Aanvangstijd van de ochtenddienst is gewoon 10.00 uur.
Het protocol gaat uit van de ‘anderhalvemeter’ tussen bezoekers.
Let op: De overheid maakt voor theaters, horeca en kerken een uitzondering door personeel uit te sluiten van het maximum aantal bezoekers.
Het maximum aantal bezoekers is dus exclusief een ieder die rond de bijeenkomst een rol vervult.
De Grote Kerk beschikt over vaste banken en rijen met losse en gekoppelde stoelen.
Bij stoelen die in rijen blijven staan, geldt de verplichting om ze te koppelen. Wanneer stoelen vanaf een stapel meegenomen worden naar de kerkzaal, is er geen verplichting om stoelen te koppelen. Dit omdat er minder stoelen in de ruimte staan die geen volle rijen vormen. Deze uitzondering op de regel geldt in een situatie waarbij het aantal zitplaatsen is beperkt tot maximaal 100.
In het algemeen geldt:
Zaal |
Normaal gebruik |
Aangepast gebruik per 1 juni |
Aangepast gebruik per 1 juli |
kerkzaal |
kerkdiensten en gemeentevergaderingen 600 zitplaatsen / xx oppervlakte |
kerkdiensten (in de oefenmaand advies: max. 1 op zondag); 30 zitplaatsen; banken kunnen gesloten blijven
|
kerkdiensten met het maximum aantal zitplaatsen binnen de 1,5 mtr norm. |
consistorie |
kerkenraad voor de dienst
|
voorganger + ouderling van dienst.
voor overige doelen: gesloten. |
voorganger + ouderling van dienst.
voor overige doelen: gesloten.
|
binnenkomst van de kerk
verlaten van de kerk
Kerkgangers moeten direct de kerk binnengaan en niet buiten op het plein of in de hal (sociaal) groeperen..
De garderobe kan niet gebruikt worden ivm ophoping/filevorming van mensen in de hal waardoor de 1,5 meter afstand houden in gevaar komt.
Bij het parkeren op het terrein aan de Haven dient men ook de 1.5 meter te handhaven.
Toiletgebruik moet tot een minimum beperkt worden. Er is één toilet beschikbaar.
Er is desinfectiemiddel aanwezig.
Elke week wordt de kerk gereinigd en geventileerd. Indien er meerdere diensten per zondag zijn dan moet er direct na een dienst gereinigd en geventileerd worden.
Algemene richtlijnen voor alle bezoekers:
avondmaal
In september zal er weer avondmaal gevierd worden. In welke vorm en hoe dat er dan uitziet is nu nog niet bekend maar zal zsm in dit gebruiksplan verwerkt worden.
doop
Predikanten worden gerekend onder de ‘contactberoepen’ . En alhoewel de 1.5 meter leidend is en blijft tussen mensen, kan een voorganger vanaf 1 juni bepaalde liturgische handelingen verrichten zonder deze afstand te handhaven. Het gaat om dopen, bevestiging van ambtsdragers, huwelijks(in)zegening en ziekenzalving.
Gemeentezang is vooralsnog helaas niet mogelijk. Per dienst zullen er enkele zangers op het hoge koor de dienst voorzien van zang.
Het gebruik van doorgeefzakken is niet mogelijk. De gemeente wordt gestimuleerd om digitaal hun collectegeld over te maken.
Gelet op de voorschriften van het RIVM kan dit voorlopig niet.
Voorlopig is er geen kinderoppas en geen kindernevendienst.
Gemeenteleden moeten een plaats reserveren voor de kerkdiensten.
Dit wordt verplicht door de overheid om zo bron- en contact onderzoek te vergemakkelijken wanneer er wel een uitbraak van het coronavirus komt in onze regio. Ook is het potentiële aantal bezoekers groter is dan het toegestane maximum voor het gebouw (in de huidige situatie). Het doel is dat
mensen zich welkom en uitgenodigd voelen en dat we het zo organiseren dat we mensen niet hoeven wegsturen.
Voor iedere eredienst zijn er één of twee coördinatoren. Zij ontvangen mensen en wijzen ze hun plek. Ze zien verder toe op de getroffen maatregelen.
Zij zullen herkenbaar aanwezig zijn in de kerk.
De dienst zal via beeld en geluid ook live te volgen zijn.
Gebruikte microfoons e.d. worden na de dienst gereinigd.
Wanneer zangers een dienst gaan ondersteunen, zingen zij op het hoge koor mbv een microfoon. Ook zijn daar hun zitplaatsen (stoelen)
wanneer |
wat |
wie |
|
zaterdag |
|
avond |
ramen in de kerkzaal staan open om te ventileren |
koster |
|
zondag |
|
zondag 9:15u |
deuren van het gebouw open Ventileren |
koster |
|
toiletten en deurklinken reinigen |
koster |
9:15u |
Zangers aanwezig microfoons klaarzetten |
Koster/techniek |
9:15u |
techniek aanwezig |
|
|
|
|
10:00u |
aanvang dienst |
|
11:00 |
afsluiting dienst |
|
|
ventileren |
|
|
reinigen: - stoelen, banken en tafels - toilet en deurklinken reinigen |
|
|
reinigen mengtafel, microfoons, laptop |
techniek |
|
zaal afsluiten – ramen kerkzaal blijven open |
koster |
.
Dit gebruiksplan is door de kerkenraad van de Hervormde Gemeente Vollenhove- Sint Jansklooster akkoord bevonden en als zodanig in werking treden bij de te houden kerkdiensten in coronatijd.
Dit gebruiksplan zal verspreid worden per mail naar kerkenraad, kosters en coördinatoren . Voor de gemeente zal er een papieren versie in de kerk liggen en digitaal verspreid worden naar de gemeente via de Nieuwsbrief, website van de kerk. Gedeeltes van dit gebruiksplan, en dan met name over de reservering en algemene huisregels, zullen via de Nieuwsbode, kerkblad en voor eigen gemeenteleden per brief geïnformeerd worden
Hoewel het ernaar uitziet dat binnenkort weer meer activiteiten mogelijk zijn, is het goed om per activiteit na te gaan of het handig is die (al) te plannen. Daarom geldt bij alle activiteiten het volgende: