Verslag uit Polen

Vrouwkje en Tinus Jordens, onze gemeenteleden, zijn enkele weken geleden naar Polen afgereisd om daar hulp te bieden aan de steeds groeiende groep vluchtelingen uit Oekraïne.

Vrouwkje heeft een verslag geschreven om ons een indruk te geven wat zij en haar man gedurende hun verblijf in Polen aantroffen en wat zij voor de vluchtelingen konden betekenen.

Hieronder haar verslag.

Beste Gemeenteleden,

Op dinsdag 21 juni s` morgens om 4 uur vertrokken we naar Nazardyn, een plaatsje dat 15 kilometer onder Warschau in Polen ligt. Bij aankomst hebben we de patatkraam opgezocht waar verschillende vrijwilligers elke dag patat bakken voor de vluchtelingen. De kraam staat op de parkeerplaats van de Expohallen. Deze hallen zijn door de Poolse autoriteiten ingericht voor de opvang van de vluchtelingen.

Bij binnenkomst in de Expohallen schrokken we van de grote hoeveelheid stretchers (bedden) dicht op elkaar. De mensen die hier verblijven hebben totaal geen privacy. Er is ruimte voor 4000 mensen verdeeld over 4 hallen. Bij aankomst waren alle bedden niet bezet, maar op onze laatste dag was alles vol. Verschrikkelijk.

Gelukkig konden we de mensen iets geven. We hadden 7 dozen met Bijbelse boekjes mee, voor jong en oud. Kleurboekjes met aan de ene kant een Bijbels verhaal en aan de andere kant een bijpassende kleurplaat. De kleurpotloden mochten natuurlijk ook niet ontbreken. Bellenblazen, stoepkrijt, voetballen, 4 grote zakken met knuffels, poppen, auto`s en waterspuitjes, snoepjes, liga’s, knijpfruit en heel veel vers fruit konden we uitdelen. Ook de 2000 door ons meegenomen waterijsjes gingen er goed in met 28 graden! Wat fijn om zoveel kinderen en volwassenen iets te kunnen geven.

Vijf dagen hebben we patat met een snack gebakken en alle spullen uitgedeeld. Met veel mensen hadden we een goed contact. Af en toe een traantje weggepikt, want je maakt heel veel mee. Zoveel dankbare mensen. Dankbaar en blij met een stuk fruit of met een waterijsje, jong en oud.

Drie kerken hebben ons gesponsord. Bedrijven, maar ook vrienden en kennissen gaven ons geld mee. Heel hartelijk bedankt allemaal, mede door jullie konden wij veel mensen even blij maken.

Groeten Bertus van Dalen, Wout Rook, Gretha Vosjan, Tinus en Vrouwkje Jordens.